سنگ ساختمانی در اصفهان نما و کف,تراورتن و مرمریت ، گرانیت

فروش انواع سنگ ساختمانی اصفهان و ارسال به سرتاسر کشور. فروش رقابتی انواع سنگ نما و کف,تراورتن و مرمریت ، گرانیت،سنگ فرشی،پله و کابینت

سنگ ساختمانی در اصفهان نما و کف,تراورتن و مرمریت ، گرانیت

فروش انواع سنگ ساختمانی اصفهان و ارسال به سرتاسر کشور. فروش رقابتی انواع سنگ نما و کف,تراورتن و مرمریت ، گرانیت،سنگ فرشی،پله و کابینت

اطلاعاتی در مورد کوه های گرانیتی (سنگ خارا)

سنگ گرانیت

1-شکل ظاهری سنگ گرانیت، دانه دانه ای است و این کلمه برگرفته از ریشه لاتین به معنی دانه است . هنگاه سرد شدن مواد مذاب درونی زمانی که در زیر لایه سطحی زمین به تدریج سرد می شود، بلورهای از جنس کوارتز، فلدسپات ، میکا و اندکی مواد معدنی دیگر در کنار یکدیگر تجمع می کنند و گرانیت را تشکیل می دهند. اندازه این بلورها به کندی و یا سرعت سرد شدن ماده درونی زمین بستگی دارد. اگر سرد شدن به تدریج و طولانی مدت  باشد،بلورهای درشت تری تشکیل می شود.
2-رنگ سنگ گرانیت مربوط به رنگ فلدسپات ان است. معمولا این کانی ها سفید یا شیری هستند ولی گاهی اوقات رنگ های اجری، سبز یشمی و گاه زرد هستند، که این رنگ ها از ناخالصی های ان سرچشمه  می گیرد. اگر گرانیتها فاقد فلدسپات قلیایی باشند اطلاحا به انها گرانودیوریت می گویند.
3-در سراسر کره زمین، بزرگترین و بلندترین صخره ها از جنس گرانیت است که بلندترین ان صخره یا برج ترنگو در پاکستان است.برج های دیگری از همین جنس در ان حوالی وجود دارند در سواحل جزیره بافین هم صخره هایی به همین ارتفاع وجود دارند. سایر صخره های بلند گرانیتی در مون بلان، الاسکا، کانادا، و پاتاگونیا وجود دارد.
4-گرانیت های ایداهو،آریزوناویوتا همه در یک دوره زمین شناسی خاص حدود 30 میلیون سال پیش خشکی امریکای شمالی برخورد کرد و چند تکه شد، در نتیجه این شکستگی، مقداری از مواد مذاب درونی زمین (ماگما) بالا امد و در جریان سرد شدن به گرانیت تبدیل شد.
5-تمام سنگ های گرانیتی که در ادوار مختلف، زیر پوسته زمین تشکیل شده بودند، بعد ها بر اثر عوامل مختلف به سطح زمین آمدند.  مواد درونی به حالت مذاب به سطح زمین برسند و بر روی سطح زمین سرد شوند (مواد مذاب اتشفشان ها) آنگاه سنگ های حاصل از سرد شدن آن به نام ریولیت تاتوف نامیده می شوند. نمونه های در کلرادو، کالیفرنیا و اورگون ملاحظه می شود.
6-گرانیت ها انواع مختلفی دارند و یکی از انواع ان پگماتیت است که در کلرادو بسیار زیاد است، پگماتیت ها انواعی از گرانیت هستند که بلورهای متشکل ان بسیار بزرگ هستند(بین 50 تا 60 سانتیمتر). آنها بخشی از ماگما هستند که در مرحله انتهایی سرد می شوند و معمولا دارای ناخالصی زیادی هستند. بنابراین اگر در جریان صعودتان قسمتی از گرانیتی که در مشت شماست است شکسته و خرد شد، ان را دور نریزید، شاید بتوانید چند کریستال تزیینی، مانند آکوامارین، زمرد و تورمالین پیدا کنید.
7-بلندترین کوه گرانیتی زمین کانچن جونکا استکه 8586 متر ارتفاع دارد و سومین کوه  زمین، بعد از اورست است . قله کانچن جونکا و همسایه آن ماکالو از یک گرانیت ضخیم به رنگ روشن تشکیل شده ولی اورست از سنگk2
های رسوبی آهکی تشکیل شده است.
8-گرانیت کوه ال کاپیتان  از گرانیت کوه (هف دم) متفاوت است. گرانیت ال کاپیتان 102 میلیون سال قبل تشکیل شد و رنگ آن تیره است ولی سنگ های هف دم تقریبا 87 میلیون سال پیش تشگیل شد و درصد فلدسپات آن بیشتر است. این دو نوع گرانیت بخشی از تشکیلات سراسری گرانیتی آمریکای شمالی هستند که در دره های کوه های آتشفشانی آن زمان (100 میلیون سال قبل) تشکیل شدند.
9-وزن مخصوص متوسط گرانیت 162 پوند در هر فوت مکعب (5/2 برابر وزن مخصوص آب) است. وزن مخصوص بازالت 187 پوند در هر فوت مکعب و وزن مخصوص ماسه سنگ به طور متوسط 137 است.
10-سنگ گرانیت دارای اندکی رادیواکتیو است و مانند خیلی از مواد موجود در طبیعت دارای میزان بسیار اندکی اورانیوم است. گاه برخی از انواع گرانیت مقدار بیشتری اورانیوم دارند که تشعشعات رادن از انها حاصل می شود . این گاز خطرناک و از عوامل ایجاد سرطان ریه است. ولی نباید این موضوع موجب نگرانی و ناراحتی فکر شما شود. زیرا در فضای باز و انجایی که تهویه مناسب وجود دارد هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد